maanantai 22. lokakuuta 2012

Remonttimies ja lampuntuunausta

Muutto alkaa olla jo loppusuoralla, vielä olisi jäljellä taulujen laittoa ja muutama kasa, mutta eiköhän se tästä, olen saanut jo vähän elämän rytmistä kiinni, tänään alkaa taas eskari eli arki ihan kunnolla. Meillä oli pieni remonttimies laittamassa peiliä, ja hyvin sai sen paikoilleen.

Samaan aikaan kun remontti oli käynnissä iso poika leikki legoilla: "voi ei, lego on?" kysyi hän dramaattisesti nousevalla intonaatiolla...
Istutin pihaan siskolta tuparilahjaksi saamamme omenapuun! Laitoimme myös pari marjapuskaa sivupihalle, toivottavasti ensi kesänä tulee marjoja.

Lastenhuoneessa sain maistaa herkullista sienikeittoa ja lettukahvit jälkiruoaksi.

Mieheni löysi kirpparilta pari lamppua joista hän tuunasi peltipurkeilla hienot. Niistä jäi yli pari varjostinta ja minä päätin päällystää ne tapetilla ja yhdistää vanhoihin Ikean lamppuihin joista paperivarjostimet ovat hajonneet. Ensin piirsin kaavan pyörittäen lamppua paperilla, ei ollut ihan niin yksinkertaista kuitenkaan... Sitten leikkasin, liimasin, käytin maalarinteippiä ja paria nuppineulaa.

Tulee mukava valo ylöspäin ja siis yleisvalo makuuhuoneeseen.

 

keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Muutoksen tuulia

Onpa ollut sateista ja synkkää. Onneksi väliin on mahtunut muutamia aurinkoisiakin päiviä, ja nyt kun aurinko pilkahtaa pilven takaa se tuntuu mahtavalta vaikkakin sitä kestäisi vain hetken ja vaikka sataisi samalla. Mutta se muistuttaa että joskus voi paistaakin... Syyskuussa kävelimme Kivilammen maisemissa ja oli ihan kesäinen ilma.

Paljon on tapahtunut. Suurin muutos on uusi koti. Muutimme neljä päivää joista yksi oli todella kaunis ja aurinkoinen. Viimeinen muuttopäivä meni vesisateessa, ja koska meillä oli niin sanottu kottikärrymuutto niin jokainen kuorma peitettiin sadetakilla... Oli rankka viikonloppu, kiitos kaikille avusta, emme olisi ilman teitä pärjänneet!

Pääasiallinen muuttopäivä oli mahtava kelin kannalta! Kuumailmapallo lensi ihan talomme ylitse mutta kameran kerkesin hakea vasta kun se oli ehtinyt kauemmas. Onneksi paistoi aurinko eikä satanut, sain tuuletettua patjoja, mattoja... Nyt on reilu viikko muutosta eikä arki ole vielä ihan tasoittunut, ainakaan omassa mielessä. Kotona tuntuu että koko ajan pitäisi järjestellä paikkoja, muut asiat hoidetaan sitten siinä sivussa. Kai elämä asettuu pikkuhiljaa. Olen jo ehtinyt leipoa pari kertaa, tehdä omenasosetta, säilöä sieniä...oman ajan puute varmaan johtuu siitä että sitä järjesteltävää vielä riittää. Tärkeintä varmaan saada oma mieli rauhoittumaan ja keskittymään, pysähtyä.

Aloitin opiskelut syyskuussa, onneksi on tähän asti ollut koulussa sellaista mitä ei paljon kotona ole pystynyt tekemään, ei täällä ole ollut aikaa keskittyäkään. Ihan ensimmäiseksi teimme tuollaisen pussukan tarvikkeille. Ennen muuttoa ehdin pikaisesti tekemään neulatyynyn, eräästä tilkkutyökirjasta löysin hyvän vinkin: neulatyynyn täytteeksi kannattaa silputa vanhoja villasukkia! Koska muuttoa ei voinut kovin paljoa pakata etukäteen, yritin valmistautua siihen tekemällä keskeneräisiä töitä loppuun. Kuten viime keväänä aloitetut tossut itselleni, nyt ne ovatkin olleet paljon käytössä synkkinä syyspäivinä. Liivihameen tein vanhoista farkuista mutta olen unohtanut kuvata sen, siitä myöhemmin...ajankuluksi virkkasin pannulappuja.

 

torstai 13. syyskuuta 2012

Syyskuu!

Kylläpäs Elokuu vilahti. Oli kaunista ja kiireistä, tai ainakin erilaista kun arkiaamut rytmittyvät eskarin mukaan. Lasten unirytmit vaihtuivat mukavasti ja nyt minullakin on iltaisin hetki aikaa hengähtää, tai tehdä jotain muuta.

Kantarelleja on ollut tänä vuonna enemmän kuin yleensä. Viime viikollakin olin menossa etsimään suppilovahveroita niin kävi sitten niin että kantarellipussin kanssa tulin kotiin. Tämä kuva on kuitenkin heinäkuisen aamulenkin saalista. Kannattaa siis mennä sateella metsään, kastuimme mutta olivat niin hyviä sieniä ettei harmittanut. Eikä lenkistäkään tullut niin tehokasta kuin olisi voinut mutta jos löytyy sieniä niin ei niitä metsäänkään voi jättää... Nykyään lenkillä on aina muovipussi taskussa, eikä todellakaan koirankakkaa varten.

Herkullinen sienikeitto:

Ainekset:

  • Voita
  • Oliiviöljyä
  • Isohko punasipuli
  • 2-3rkl vehnäjauhoja (tai muuta suurustetta)
  • Tuoreita sieniä n. 1 litra, kuivattuja tai pakastettuja vastaava määrä
  • 1-1/12 dl colajuomaa
  • n. 3 dl vettä
  • Maun mukaan liha-kala tai kasvislientä tai fondia
  • 1tl pestoa
  • Valkopippuria
  • Ripaus rakuunaa
  • Muita yrttejä, tällä kertaa tuoreena löytyi basilikaa, timjamia ja oreganoa.
  • 2dl kermaa (mieluiten kuohukermaa, mutta ruokakermakin käy)
Reilusti voita ja oliiviöljyä kattilaan, siinä kuullotetaan punasipuli. Suurusteeksi 2-3rkl vehnäjauhoja sekä sienet pilkottuna sekaan. Lisätään cola sekä vettä niin että sienet peittyvät. Keitä miedolla lämmöllä n. 20 minuuttia. Lisätään mausteet ja viimeisenä kerma. Soseuta keitto sauvasekoittimella. Jos haluat pureskeltavaa niin jätä viimeinen vaihe tekemättä.

Ohje on rakkaan puolisoni, minä kirjasin vain ylös ruoanlaittoa katsellessani ja haistellessani. Määrät ovat noin mittoja, harvoin teemme ruokaa orjallisesti ohjeita seuraten, kakkuja leipoessa kuitenkin...melkein aina.

Paljon uutta tapahtuu koko ajan, aiomme muuttaa kuunvaihteessa, aloitin opiskelun ompeluun liittyen, viimeinkin aloitimme soittamaan kamarimusiikkia ystäväni kanssa (Brahmsia näin alkuun), hilpeää ja melko mullistavaa kun kesän jälkeen onkin paljon ohjelmaa.

Loppuun arvoitus, Mistä?