torstai 13. syyskuuta 2012

Syyskuu!

Kylläpäs Elokuu vilahti. Oli kaunista ja kiireistä, tai ainakin erilaista kun arkiaamut rytmittyvät eskarin mukaan. Lasten unirytmit vaihtuivat mukavasti ja nyt minullakin on iltaisin hetki aikaa hengähtää, tai tehdä jotain muuta.

Kantarelleja on ollut tänä vuonna enemmän kuin yleensä. Viime viikollakin olin menossa etsimään suppilovahveroita niin kävi sitten niin että kantarellipussin kanssa tulin kotiin. Tämä kuva on kuitenkin heinäkuisen aamulenkin saalista. Kannattaa siis mennä sateella metsään, kastuimme mutta olivat niin hyviä sieniä ettei harmittanut. Eikä lenkistäkään tullut niin tehokasta kuin olisi voinut mutta jos löytyy sieniä niin ei niitä metsäänkään voi jättää... Nykyään lenkillä on aina muovipussi taskussa, eikä todellakaan koirankakkaa varten.

Herkullinen sienikeitto:

Ainekset:

  • Voita
  • Oliiviöljyä
  • Isohko punasipuli
  • 2-3rkl vehnäjauhoja (tai muuta suurustetta)
  • Tuoreita sieniä n. 1 litra, kuivattuja tai pakastettuja vastaava määrä
  • 1-1/12 dl colajuomaa
  • n. 3 dl vettä
  • Maun mukaan liha-kala tai kasvislientä tai fondia
  • 1tl pestoa
  • Valkopippuria
  • Ripaus rakuunaa
  • Muita yrttejä, tällä kertaa tuoreena löytyi basilikaa, timjamia ja oreganoa.
  • 2dl kermaa (mieluiten kuohukermaa, mutta ruokakermakin käy)
Reilusti voita ja oliiviöljyä kattilaan, siinä kuullotetaan punasipuli. Suurusteeksi 2-3rkl vehnäjauhoja sekä sienet pilkottuna sekaan. Lisätään cola sekä vettä niin että sienet peittyvät. Keitä miedolla lämmöllä n. 20 minuuttia. Lisätään mausteet ja viimeisenä kerma. Soseuta keitto sauvasekoittimella. Jos haluat pureskeltavaa niin jätä viimeinen vaihe tekemättä.

Ohje on rakkaan puolisoni, minä kirjasin vain ylös ruoanlaittoa katsellessani ja haistellessani. Määrät ovat noin mittoja, harvoin teemme ruokaa orjallisesti ohjeita seuraten, kakkuja leipoessa kuitenkin...melkein aina.

Paljon uutta tapahtuu koko ajan, aiomme muuttaa kuunvaihteessa, aloitin opiskelun ompeluun liittyen, viimeinkin aloitimme soittamaan kamarimusiikkia ystäväni kanssa (Brahmsia näin alkuun), hilpeää ja melko mullistavaa kun kesän jälkeen onkin paljon ohjelmaa.

Loppuun arvoitus, Mistä?

keskiviikko 15. elokuuta 2012

ELOkuu

Elokuussa on taikaa. Auringonvalo muuttuu, elo kypsyy ja korjataan. Kesä lopettelee ja uutta alkaa. On mahtavaa kun metsät ovat täynnä marjoja ja sieniä, niitä saa syödä ja säilöä. Illat hämärtyvät ja yöllä näkee tähtiä, jos katselee...

Tänään esikoinen aloittaa esikoulun. Meillä tuoksuu uusille repuille, ja jännitystä on ilmassa. Illalla laitoimme vaatteet ja repun valmiiksi. Kiitos vielä mummille uudesta eskarirepusta ja tarvikkeista. Eskariluokassa odottaa tuhatjalkaisen kuvalla varustettu oma laatikko, oma kaappi 12 uutta kaveria sekä dinosaurusautorata jumppasalissa jonka poika heti bongasi tutustumispäivänä. Hauskaa miten pikkuveli on mukana tohinassa, hän sai myös uuden kerhorepun, vanha repeili jo saumoista. Illalla hän ilmoitti että minä laitan sitten nämä vaatteet huomenna, vaikka ei minnekään ole menossakaan, tai ehkä lähtee mukaan saattamaan. Minä ehdotin että tuunataanko serkun vanhat eskaritossut, ja niihin piti sitten saada liekkejä ja toiseen salama. Helppo homma ajattelin ja kirjoin niitä sitten vielä kymmenen jälkeen illalla, nyt on etusormen pää kipeänä... Mutta nyt on eskarilaisella varpaat tulessa!

Esikoinen on pitkään jo puhunut shakkipelistä, että milloin ehtisimme opettaa. Nyt viimein löytyi oikea hetki ja isä ehti opettaa ja pelata muutaman matsin. Ja heti aamulla uudestaan... Esikoinen innostui siitä kovasti, kuulin kun hän pikkuveljelleen selitti "tiesitkö että Shakki on parhain peli maailmassa, tietokonepelit on ihan tyhmiä siihen verrattuna."

Nyt herättelemään poikia aamiaiselle että ehdimme ajoissa eskariin!

keskiviikko 1. elokuuta 2012

Mustikkapiirakkaa ja puroa

Mustikka-kermaviili piiras 

Pohja:

 

75g margariinia

1dl sokeria

1 muna

2 1/2 vehnäjauhoja

1 tl leivinjauhetta

 

Täyte:

 

n. 5dl mustikoita

1 dl sokeria

1 purkki (200g) kermaviiliä

1 muna

 

Vatkaa pehmeä rasva ja sokeri vaahdoksi. Lisää joukkoon muna hyvin vatkaten. Sekoita vehnäjauho-leivinjauheseos taikinaan. Levitä taikina voidellun matalareunaisen vuoan (ø26) pohjalle ja reunoille. (Itse käytän joskus leivinpaperia vuoassa säästää tiskiä eikä voitelua tarvitse, helpottaa myös pakastamista.) Sekoita täytteen aineet ja kaada pohjan päälle. Paista uunin alimmalla tasolla 200 asteessa n. 30 min. Uunista riippuen paistoaika saattaa olla pidempi, jos pinta alkaa tummua liikaa ja pohja on vielä raaka voi päälle laittaa leivinpaperia tai foliota.

Jos haluaa vaalean lilan piiraan niin sen saa vähentämällä mustikoiden määrää. Tuoreista mustikoista saa myös kivan näköisen piiraan kun ei sekoita mustikoita täytteen muihin aineisiin vaan ensin kaataa muut aineet pohjan päälle ja ripottelee mustikat vasta siihen sekoittamatta.

Onpas ollut kivaa neuloa kesällä, aiemmin olen automaattisesti yhdistänyt neulomisen ja villalangat syksyyn ja talveen. Puro lanka on mukavan pehmeää ja nopeaa neulottavaa. Valmiin kuvan laitan kun lahja on perillä vastaanottajalla...