Väinö: "Ensi kesänä kun me menemme kaupungille ja minulle on ostettu ne greippivaatteet niin minä voin sitten tanssia greippiä siellä kadulla."
lauantai 3. joulukuuta 2011
perjantai 2. joulukuuta 2011
Piparitehtaalla
Tontut toivat tänään joulukalentereihin piparkakkumuotit pojille, ja lupasin että tänään leivotaan pipareita. Koko päivän pojat jaksoivat odottaa, aina välillä kysellen koska, kunnes sitten sain lattiatyynyn ommeltua juuri sopivasti lastenohjelmien loputtua ja pääsimme leipomaan.
Kaikki leipoivat aluksi kunnes kyllästyivät... Onni siirtyi muihin hommiin, hänestä tuli Onni-pomo järjestelijä. Hänestä oli kivaa asetella piparit pellille kun minä ja Väinö saimme niitä tehtyä. Samanlaiset aina samaan riviin. "porot tälle sivulle, omenat tälle sivulle ja sydämet tälle..."
Valtterikin osasi painaa piparimuotilla taikinaan, mutta siirtyi nopeasti piparitehtaamme koemaistajaksi, ensin syöden taikinaa oikein urakalla, kunnes huomasin että suu ei mene kunnolla kiinni kun on niin täynnä, sitten kun ensimmäiset piparit paistuivat niin hän maistoi niitä. Ei ihme kun ei iltapuuro maistunut...
Väinö jaksoi leipoa loppuun asti, ja hienosti osasikin, ei tarvinnut apua muussa kuin jauhottamisessa. En olisi uskonut että kilo pipari taikinaa loppuisi niin nopeasti. Oli tehokas tehdas, oikein liukuhihna työskentelyä, piti vain välillä vahtia ettei koemaistaja pääse käsiksi taikinaan. Hän yritti sitä siirtelemällä tuoleja erilaisiin asentoihin pöydän ympärillä, jos vaikka jostain kohdalta ylttäisi...enkä polttanut kuin viisi viimeistä piparia, ja nekin ovat vielä syötävän ruskeita.
Väinö on innoissaan, tänäänkin hän on monta kertaa sanonut minulle että on tosi kivaa kun on joulu. Väinön mielestä joulukuu tarkoittaa Joulua. Tonttulakki on päässä koko ajan ja tontut liittyvät kaikkiin leikkeihin, on ninjatonttuja, leipuritonttuja... Hän osaa nauttia joulunodotuksesta ja on se minustakin Joulussa parasta. Vaikka ei lunta olekaan niin voi vaikka sytyttää kynttilöitä niin heti tulee lämmin mieli.
torstai 1. joulukuuta 2011
Elämä on löytämistä...
Tänään pojat löysivät joulukalentereista kirjeet tontuilta ja parit pez karkit, pötköt olivat puolikkaita ja Väinö heti hoksasi että tonttu on maistanut kaikista. Oli jännittävää avata ensimmäinen luukku, ja kyllä joulunodotus on isommistakin kivaa kun lapset iloitsevat ja jännittävät vieressä. Kun Valtteri oli syönyt pari karkkiaan hän halusi lisää ja näytti siltä kuin hänellä olisi ollut karkkipaperia suussa, en tiedä ehtikö nielaista vai oliko siellä mitään, kun rupesin kaivelemaan suuta päivän toinen löytö: kolme uutta hammasta ja samalla syy miksi emme nukkuneet parina yönä viime ja toissaviikoilla, Valtteri oli ylpeä kun huomasin hampaat ja itsekin ymmärsi mistä puhuin. On hienoa huomata kuinka pieni lapsi ymmärtää asioita ja melkein ilman puhetta tulee ymmärretyksi, ja voi miten tyytyväinen hymy tulee palkkioksi kun hänen eleitään ymmärtää.
Sitten puistosta kotipihaan palatessa löysin koirankakkaa rattaiden renkaasta. Ei niin mukavaa löytää tällaisia asioita varsinkaan kun koko matkan 200m meiltä leikkipuistoon kävelytietä pitkin sain taidokkaasti väistettyä ainakin kymmenen koirankakkaa. En tiedä missä vaiheessa tarkkailuni herpaantui kun rattaat sai osuman, mutta tällaista ei tarvitsisi edes mielestäni tapahtua. On ihan tarpeeksi kun huolehtii etteivät lapset juokse tielle ilman että tarvitsisi työntää rattaita pujottelurataa pitkin. Puiston viereinen nurmikko näytti joltain koirien käymälältä, tosi kiva kun lapset siellä leikkivät koirankakan joukossa. Lakikin sanoo ettei koiria saa kakattaa hoidetuille pientareille tai kadulle, jos kakkaa ei kerää roskikseen. Koirankakka roskiksiakin on matkalla ihan tarpeeksi.
Vielä viimeinen suuri ja ehkä kaikkein epämiellyttävin löytöni oli kakan haju autossa. Hain lapset vanhempieni luota ja ajattelin ensin että nuorimmaisella on vaipassa jotain. Kotiin tultuani tarkistin eikä siellä mitään ollut. Sama haju oli eteisessä ja tajusin että keskimmäinen poikani oli kumppareilla astunut kakkaan. Ja tietenkin sitä oli autossakin. Ihmettelen vain missä tämä on voinut tapahtua kun he olivat ainoastaan vanhempieni pihassa, eikä heillä ole lemmikkieläimiä. Vaihtoehtoina on että joku on antanut koiransa kakata heidän pihalaatoilleen ja jättänyt läjän siihen, tai vapaana juokseva kissa on käynyt kakalla heidän takapihallaan. Molemmat vaihtoehdot ovat laittomia ja olisi mukavaa että tällainen loppuisi. En yksinkertaisesti ymmärrä ihmisiä jotka antavat tällaista tapahtua. Siis pitävät kissoja irti asutusalueella tai antavat koiriensa kakata mihin tahansa ilman jälkien siivoamista!
Joulunodotus on silti mukavaa, onneksi en hermostu pienistä...
Sitten puistosta kotipihaan palatessa löysin koirankakkaa rattaiden renkaasta. Ei niin mukavaa löytää tällaisia asioita varsinkaan kun koko matkan 200m meiltä leikkipuistoon kävelytietä pitkin sain taidokkaasti väistettyä ainakin kymmenen koirankakkaa. En tiedä missä vaiheessa tarkkailuni herpaantui kun rattaat sai osuman, mutta tällaista ei tarvitsisi edes mielestäni tapahtua. On ihan tarpeeksi kun huolehtii etteivät lapset juokse tielle ilman että tarvitsisi työntää rattaita pujottelurataa pitkin. Puiston viereinen nurmikko näytti joltain koirien käymälältä, tosi kiva kun lapset siellä leikkivät koirankakan joukossa. Lakikin sanoo ettei koiria saa kakattaa hoidetuille pientareille tai kadulle, jos kakkaa ei kerää roskikseen. Koirankakka roskiksiakin on matkalla ihan tarpeeksi.
Vielä viimeinen suuri ja ehkä kaikkein epämiellyttävin löytöni oli kakan haju autossa. Hain lapset vanhempieni luota ja ajattelin ensin että nuorimmaisella on vaipassa jotain. Kotiin tultuani tarkistin eikä siellä mitään ollut. Sama haju oli eteisessä ja tajusin että keskimmäinen poikani oli kumppareilla astunut kakkaan. Ja tietenkin sitä oli autossakin. Ihmettelen vain missä tämä on voinut tapahtua kun he olivat ainoastaan vanhempieni pihassa, eikä heillä ole lemmikkieläimiä. Vaihtoehtoina on että joku on antanut koiransa kakata heidän pihalaatoilleen ja jättänyt läjän siihen, tai vapaana juokseva kissa on käynyt kakalla heidän takapihallaan. Molemmat vaihtoehdot ovat laittomia ja olisi mukavaa että tällainen loppuisi. En yksinkertaisesti ymmärrä ihmisiä jotka antavat tällaista tapahtua. Siis pitävät kissoja irti asutusalueella tai antavat koiriensa kakata mihin tahansa ilman jälkien siivoamista!
Joulunodotus on silti mukavaa, onneksi en hermostu pienistä...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)




